Сега още малко информация за чип-тунинг:
1. Какво е чип-тунинг?При всеки автомобил снабден със система за електронно управление на двигателят съществува устройство (най-често обозначавано като “компютър”), което управлява всички процеси осъществяващи се по време на работа на мотора. Компютърът отчита данни на редица сензори, като: обороти, сигнал от ламбда сондата, количество въздух подавано към двигателя(чрез дебитомер), моментно положение на разпределителния вал, налягане на турбо-компресора (при наличен такъв) температури и други. Съществуват различни наименования на това устройство: Електронен блок на управление, Motorsteuergerat , ECU, Centralina, компютър... и т.н. За да изпълнява компютърът работата си както трябва и да управлява двигателят по оптимален начин той (компютърът) се нуждае от точно oпределен алгоритъм на работа или с други думи нуждае се от Логика по която да си върши работата. Алгоритъма на работа всъщност е една програма, която можем грубо казано да оприличим на BIOS-програмата при персоналните компютри. Във всяко от тези устройства (ECU) се намира чип на който е записана съответната управляваща програма. Класическият чиптунинг представлява подмяна на този чип с друг чип, който носи друга ''оптимизирана / променена'' програма. Реда на работа на ECU-то накратко е следния:
1. Запалваш колата и двигателя започва да работи, първоначално по специална програма, по която се стартира мотора. Двигателя се командва от ECU-то в което има чип с памет (нещо като схема по която работи двигателя).
2. Различни сензори подават сигнали на ECU-то за състоянието на двигателя.
3. Въз основа на подадените сигнали, ECU-то реагира контролирайки двигателя по друг начин като с това се осигурява максимално ефективна работа на двигателя. Начина по който реагира ECU-то на променящите се условия се определя от софтуера записан на чипа, който се намира в ECU-то (този чип се сменя при тунинг).
Да вземем за пример Ламбда сондата. Това е сензор който отчита състоянието на изгорелите газове. В тях винаги има малко количество неотработени газове(наличие в тях на неизгоряло гориво), което количество се отчита от ламбда сондата. Ако има прекалено много неизгорели газове ECU-то променя сигналите си така, че в двигателя започва да се впръсква по малко гориво което от своя страна изгаря по-пълноценно (така се понижава разхода и се подобрява екологичността на мотора) и обратно при други стойности на ламбда коефициента може да се подава повече гориво. В чипа има определени таблици по които се смята при кои стойности на ламбдасондата колко гориво да се впръска. Ако се промени софтуера (таблиците) може да се постигне по-голяма мощност като се впръсква повече гориво (но не прекалено, защото идва момент в който не стига въздух за пълноценно горене), тоест при същите сигнали на сензорите ECU-то реагира по друг оптимизиран начин.
2.Какви видове чип-тунинг има?Съществуват различни начини на чип-тунинг:
1. Смяна на EPROM чип (класическият начин подходящ за повечето коли прозиведени преди 2000та година).
2. ОБД чип-тунинг (подходящ за по-новите модели коли, при които вместо да се сменя чипът, просто програмата която е записана в ECU-то се заменя с друга - оптимирана. Заменя се само програмата, а чипа си остава същия.
3. BDM - чип-тунинг. Използва се при повечето компютри на моделите след 2003та година ( EDC16, ME9, SID803 и т.н.) При тези компютри управляващата програма се заменя с нова но не чрез смяна на чипа или през диагностичната букса а чрез тканареченият BDM-Interface.Това е устройство което прави контакт директно с платката на компютъра и чрез този контакт се заменя софтуера. Водещи производители на БДМ са немската EVC-elektronik (с която ние работим) , както и CMD и Dimsport. Съществуват и ефтини "китайчета" на пазара но с повечето от тях се съсипва компютърат на колата а и почти винаги с тях запояват по платката на самия компюър .
Техниката с която работим (на EVC ) е най доброто на пазара и представя максимална сигурност за електрониката на колата ( без запояване, пмекерий и неизвестн произход) БМВ автомобили с електроника от типа EDC16 може да се чипва САМО чрез БДМ метода. Става дума за повечето модели след 2003та година.
4. Resistortuning – най-често е вреден за двигателя. Нарича се още POWERBOX. При този тип тунинг се поставя аналогов преубразувател или определена комбинация от съпротивления. Възможни са две схеми на свързване:
4.1. Това устройство се поставя между двигателя и определени сензори, при което ECU-то получава ФАЛШИВИ данни и командва двигателя по друг начин.
4.2. Устройството се поставя между компютъра и двигателя при което подадените от компютъра сигнали и команди биват преобразувани и двигателя получава ФАЛШИВИ команди, което от своя страна води до определено, но не винаги контролируемо повишаване на мощността.
Смяната на управляващата програма е много по-добър вариант, защото сменяш цялата логика на ECU-то. Така е по-ефективен двигателя, защото всичко работи по определени закономерности(таблици). Разликата между нов софтуер и един Powerbox е огромна и по правило почти всички Powerboxове са дооста вредни за мотора.
3.При кои автомобили е възможен чиптунинг?Чиптунинг е възможен при всички автомобили при които двигателят се управлява електронно:
Дизелови автомобили с електронна горивна помпа.Повечето са произведени след 1992ра година и почти всички са с директно впъскване на горивото ,тоест не са предкамерни мотори.(при различните марки автомобили са с ралични означения TDI, DCI , JTD, CDI, DTI)
Бензинови автомобили които също разполагат с компютър главно от 1990та година насам. Това са ПОЧТИ всички инжекционни мотори и моноинжекциони. Изключваме някои мотори при които инжекционната система изцяло механична и при които също момента на запалване на искрата не с еопределя от компютър.
Чип-тунинг е НЕвъзможен при всички автомобили при които двигателят НЕ се управлява електронно:
Дизелови автомобили с механична горивна помпа.Повечето са произведени преди 1992ра година и почти всички са предкамерни мотори.(при всички дизелови мотори с означения GTD TD D и т.н. на VW)
Бензинови автомобили които без компютър главнопреди 1990та година насам. Това са всички мотори с карбуратор както и механични инжекций.
4.Какъв ефект да очаквам от чип-тунинг при моята кола?Ефекта при атмосферни мотори (тоест двигатели без турбо) е около 7-12% от серийната мощност на автомобила. С други думи ако колата ви е с мощност 100 кнски сили а повишението е 9% то мощността след чипване е 109 конски сили. Грешно е да се мисли че при всеки мотор са възможни 12% повишение. Възможностите на чиптунинга зависят от самият мотор който искаме да тунинговаме. Ако още от завода двигателят излиза с много конструктивни резерви (един вид "скопен" още в завода), то тогава мощността може да се увеличи доста. Обратното важи за мотори при които почти нищо не може да се направи (защото заводски нямат запас от мощност, която чипа да "отключи") и тогава повишението едва се усеща или изобщо не се усеща. :
Ефектът при мотори с принудително пълнене е много по-голям в сравнение с атмосферен мотор. Двигател с принудително пълнене се нарича мотор с турбокомпресор или механичен компресор (така наречените суперчарджъри). При турбомотори ефектът е 15-35% от серийната мощност на колата. Колко точно е максимално допустимото повишение си зависи от самият мотор. Като пример може да се даде един дизелов мотор на VW ....да речем най-разпространеният 1,9 ТДИ 90 конски сили. С чип той може да стане 120 конски сили което си е около 33% повишение. При турбо бензинови мотори нещата са подоби дори при тях са възможни повишения над 35% ...
5.Какви са рисковете от чип-тунинг за автомобилът ми?Рисковете са , претоварен съединител , счупена турбина , прегряване на мотора , счупени бутала.
Поздрави на всички!
http://www.chiptuning-bg.com/informacia ... uning.html - допълнителна информация за чип тунинг
http://www.chiptuning-bg.com/chiptuning_dyno.html - чип тунинг на диностенд